Kannustamme henkilöstöämme suosimaan ja käyttämään hyväksi tarjolla olevia kestäviä ja terveellisiä työmatkaliikkumisen muotoja.

Oman ja ympäristön hyvinvoinnin voi huomioida omilla työmatkoilla

  • Lisäämällä työpäivän aikaista liikkumista esimerkiksi Lahden keskusta-alueen yhteiskäyttöisillä sähköpyörillä (Mankeleilla).
  • Suosimalla joukkoliikennettä ja  sähkölautoja
  • Kulkemalla lyhyemmät matkat joko jalan tai pyörällä

 

Tavoite on, että työntekijät käyttävät enemmän kestävän liikkumisen tapoja, samalla tukien hyvinvointia ja jaksamista

 

Sycla-hanke  – 

Hyvinvointialueena olimme mukana kestävän työmatkaliikkumisen Sycla-hankkeessa, jonka tavoite on vähentää tieliikenteen päästöjä ja edistää Lahden hiilineutraalisuustavoitteen toteutumista.

Kaupunkipilotin toteuttavat yhteistyössä Lahden kaupungin johdolla LUT-yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue. Projekti on osa 100 climate-neutral and smart cities by 2030 -EU-missiota. Projekti saa rahoituksensa NetZeroCities-ohjelman kautta EU:n Horisontti2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta (grant agreement No 101036519).

Lue lisää aiheesta

 

Pyörällä, potkulaudalla ja bussilla Päijät-Sotessa -hanke 2022

Tavoitteeseen pääsemiseksi hankkeessa käytetään seuraavia kokeilun keinoja:
  • Työpäivän aikaisen liikkumisen lisääminen ja sujuvoittaminen Lahden keskusta-alueella yhteiskäyttöisillä kaupunkisähköpyörillä (Mankelit) sekä sähkölaudoilla. Lisäksi testataan sähköpyörien käyttöä kotihoitopalvelussa.
  • Kestävän työmatkaliikkumisen edistäminen joukkoliikenteen työsuhdematkalipuilla sekä työsuhde(sähkö)pyörillä.
  • Viestinnälliset keinot, kuten tuuppaus edistävät käyttäytymisen muutokseen ja ympäristöystävällisiin kulkutapoihin siirtymiseksi. Tähän liittyy myös pyöräpysäköintien ja sosiaalitilojen riittävyyden selvitys Lahden keskusta-alueen toimipaikoilla, jotka ovat mukana kokeilun piloteissa.
Sisältö

Tutkimusperusteisesti tuupataan henkilökuntaa ympäristöystävällisiin kulkutapavalintoihin vaikuttaen tiedolla, ohjauksella ja eri viestinnän tavoin kävelyn ja pyöräilyn lisäämiseen työmatkoilla.

  • Kokeilut ja pilotit (sähkö)pyörien, sähköpotkulautojen, joukkoliikennelippujen käytön edistämiselle ja kokeilujen jälkeen suunnitelma skaalaukselle koko henkilöstölle.
  • Henkilökunnan osallistuminen ja osallisuus suunniteltaviin kävely- ja pyöräilyvaihtoehtoihin, suihku- ja sosiaalitilojen suunnitteluun, pyöräpysäköinti- ja säilytystilojen suunnitteluun.
  • Tietoa liikkumisesta ja pilottien arviointia kerätään henkilökunnalta mm. kyselyiden ja haastatteluiden avulla tapahtumapäivien sekä pilottiryhmien yhteydessä.
Pyörällä, potkulaudalla ja bussilla hankkeen tuloksena
  • Päijät-Soten liikkumiskulttuuri on ympäristöystävällisiä liikkumismuotoja kohtaan arvostava ja myönteinen.
  • Alku- ja loppukartoitukset kävely-, pyöräily- ja joukkoliikennetyömatkoista ja muutoksista.
  • Loppuraportti hankkeen kokeiluista ja tuloksista sisältäen lyhyet kuvaukset tulosten hyödynnettävyydestä ja monistettavuudesta muille vastaaville hankkeille.
  • Päijät-Soten leasing -sähköpyörien käyttöohjeet ja seuranta sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijöille; pyöräpysäköinnin ja pukeutumistilojen järjestämisen tarkistuslista sosiaali- ja terveyspalveluissa.
  • Työsuhdepyörien ja kaupunkisähköpyörien käytön hyvät käytännöt sosiaali- ja terveyspalveluissa; Työsuhdepyöräilyä ja/tai työsuhdejoukkoliikennelipun piloteista kerätty ja raportoitu onnistumiset, mahdollisuudet ja epäkohdat.
  • Suunnitelma oikeasta määrästä oikeanlaisia pyöräpysäköintipaikkoja oikeissa paikoissa hyvinvointialueen Lahden keskusta-alueelle määritellyissä toimipisteissä (Jalmari, Päijät-Hämeen keskussairaala, Linjakatu toimipiste, Perheneuvola).
  • Suunnitelma kokeilujen jälkeen skaalaukselle vuodelle 2023 ja viestinnän ja osallistumisen toimenpiteiden arviointi ja vaikuttavuuden raportointi sekä hyödyntäminen skaalauksessa.

Yhteistyössä: Päijät-Sote, LAB-Ammattikorkeakoulu, LUT-yliopisto, Lahden kaupunki